Panmar

Autobusy

Autobusy

OKRESOWE BADANIE TECHNICZNE AUTOBUSU

Najważniejsze jest bezpieczeństwo podróżnych dlatego niezależnie, czy autobus przewozi uczniów, pracowników czy jest to autokar wycieczkowy dobry stan techniczny pojazdu, powinien być priorytetem każdego właściciela. Należy poddawać kontroli autobusy i naprawiać je na bieżąco, jeśli jest taka potrzeba. Okresowy przegląd tego środka transportu powinien być przeprowadzany przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji, a następnie co 6 miesięcy. Bardzo ważne jest, aby zawsze dopilnować wyznaczonego terminu, ponieważ jazda ciężkim pojazdem i nierzadko niekorzystny stan dróg negatywnie wpływają na eksploatację autobusu. Wymagane przepisami przeglądy przeprowadzimy w stacjach kontroli pojazdów.
Takim miejscem jest Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów PANMAR. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasz autobus jest w nienagannej kondycji, udajemy się na stację, która posiada nowoczesny sprzęt diagnostyczny, gdyż jest to gwarancją dobrze przeprowadzonego przeglądu. W trakcie okresowej kontroli przedłużamy ważność badań technicznych pojazdu. Zwykle stacje kontroli współpracują również z serwisami usuwającymi usterki i awarie, które zostaną wykryte podczas badania technicznego. Podczas badania okresowego diagnosta na stacji kontroli pojazdów dokona oceny stanu opon, świateł, szyb i karoserii, przyjrzy się dokładnie układowi sterowania pojazdem, układowi hamulcowemu i zawieszeniu.

We WSZYSTKICH autobusach diagnosta sprawdza następujące elementy:

– ilość drzwi
– ilość wyjść awaryjnych,
– ilość gaśnic,
– zasłonę za miejscem kierowcy,
– apteczkę doraźnej pomocy,
– ogumione koło zapasowe,
– urządzenie do oświetlania wnętrza,
– zasłony w bocznych oknach,
– lusterko wewnętrzne,
– bagażnik,
– oznakowaną przestrzeń dla pasażera niepełnosprawnego, -napis wskazujący dopuszczalną liczbę miejsc.

W autobusie SZKOLNYM diagnosta sprawdza:

– zdalne otwieranie, zamykanie i blokowanie drzwi z miejsca kierowcy,
– akustyczne sygnalizowanie otwierania i zamykania drzwi,
– miejsca i sposób zamocowania tablic z napisem AUTOBUS SZKOLNY, tablic ze znakiem STOP, żółtej tablicy z symbolem dzieci,
– ostrzegawczy sygnał błyskowy świetlny,
– sygnał akustyczny ostrzegający o cofaniu autobusu,
– urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami,
– okna uniemożliwiające wychylenie się na zewnątrz.
W autobusie, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h diagnosta sprawdza następujące elementy:
– stosunek maksymalnej mocy netto silnika autobusu do dopuszczalnej masy całkowitej,
– homologację w zakresie hamowania,
– wynik badania przez producenta w zakresie stateczności ruchu po rozerwaniu jednej z opon kół osi przedniej,
– tachograf samochodowy o zakresie pomiarowym co najmniej do 125 km/h,
– ogranicznik prędkości o nastawionej prędkości granicznej 100 km/h,
– system ABS, -homologację opon według Regulaminu nr 54 EKG ONZ, o głębokości rzeźby bieżnika co najmniej 3 mm,
– siedzenia wyściełane o wysokości oparć co najmniej 650 mm,
– pasy bezpieczeństwa co najmniej dwupunktowo mocowane,
– wyściełane podłokietniki na skraju każdego zespołu dwóch siedzeń,
– przegrodę zabezpieczającą kierowcę przed uderzeniem z tyłu,
– urządzenia zabezpieczające bagaż przed przemieszczaniem się w przestrzeni pasażerskiej.
X